6 جز اصلی یک رزومه
رزومه چیست ؟
رزومه سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولاً جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه میشود. یک رزومه خوب، اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما منتقل میکند.
رزومه رایجترین مدرکی است که از متقاضیان در درخواستهای شغلی درخواست میشود.
انواع مختلف رزومه
- عملکردی (Functional)
- به ترتیب زمانی (Chronological)
- ترکیبی (Combination)
- هدفمند (Targeted)
عملکردی (Functional)
این نوع رزومهها معمولاً برای موقعیتهای شغلی خاص ایجاد میشوند. در این نوع رزومه، کارجو سعی میکند تا تنها بر روی مهارتها و سوابقی تمرکز کند که با موقعیت شغلی فعلی در ارتباط هستند
به ترتیب زمانی (Chronological)
در این نوع رزومه، سابقه شغلیتان را بر اساس تاریخ مینویسید. در این رزومه، معمولاً آخرین سوابق شغلی در ابتدای رزومه نوشته میشوند. معمولاً پرجزئیات، قابل فهم و زندگینامهگونه هستند و برای دانشجویانی که سابقه کاری خوبی نیز دارند بسیار مفید هستند.
ترکیبی (Combination)
این نوع رزومه ترکیبی از دو نوع زمانی و عملکردی است. معمولاً این بدان معنی است که در این نوع رزومه هم سابقه کاری باید خیلی قوی و کامل باشد و هم مهارتها به صورت کامل وجود داشته باشند.
هدفمند (Targeted)
یک رزومه هدفمند میتواند زمانی، کاربردی یا ترکیبی باشد، اما به طور خاص برای موقعیتی که برای آن درخواست میکنید، هدفگذاری شده است.
فرق بین رزومه با CV
Resume معمولاً یک یا دو صفحه است و اطلاعات شغلی و تحصیلی شما را به صورت مختصر و تیتروار بیان میکند. کارجو باید Resume خود را برای هر موقعیت شغلی تطبیق دهد. در Resume نیازی نیست که همه چیز به ترتیب تاریخ نوشته شود. همچنین، الزامی وجود ندارد که Resume بیانگر تمام سوابق شغلیتان باشد.
CV سندی دو یا چند صفحهای است که اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای شغلی کارجو را با جزئیات دقیق نمایش میدهد. همچنین، در هنگام نوشتن CV باید سوابق تحصیلی و دستاوردهای شخصی مانند مقالات و کتب چاپ شده، افتخارات و جوایز نیز ذکر شوند.
CV معمولاً باید بر اساس ترتیب زمانی نوشته شود. چنین کاری باعث میشود تا کارفرما دید بهتری نسبت به مسیر شغلیتان به دست آورد. CV معمولاً ثابت است و برای موقعیتهای شغلی مختلف تغییر نمیکند.
6 جز اصلی یک رزومه چیست ؟
- بخش اطلاعات تماس (Contact)
- درباره من (About me)
- تحصیلات (education)
- مهارت ها (Skills)
- علایق و دست آوردها (Hobbies)
- سابقه اشتغال (Experience)
بخش اطلاعات تماس (Contact)
اطلاعات شخصی معمولاً شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد و شماره تماس (تلفن ثابت و همراه) میشود.
درباره من (About me)
پس از قرار دادن اطلاعات شخصی، میتوانید و البته بهتر از خلاصهای از خود و هدف رزومهتان بیان کنید. سراغ جملاتی کوتاه بروید که در عین کوتاه بودن بتوانند به بهترین وجه شما و هدفتان را بیان کنند
تحصیلات (education)
شما در رزومه خود باید به رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کردهاید، اشاره کنید. اگر مدارک دیگری نیز دارید بهتر است آنها را نام ببرید.
مهارت ها (Skills)
اگر کارجویی با سابقه هستید یا مهارتهای مرتبط با شغلتان زیاد است، نوشتن یک رزومه بر اساس مهارتها میتواند روند استخدامتان را تسریع کند. (مانند تست : MBTI )
علایق و دست آوردها (Hobbies)
توضیحات مرتبط با این بخش باید کوتاه و مختصر باشد. هر چقدر سنتان بیشتر میشود، الویتها و علایق شما در رزومه، به مرور کوتاه و پر اهمیت میشود.
سابقه اشتغال (Experience)
یکی از نکات مهمی که در هنگام نوشتن سوابق شغلی باید رعایت کنید این است که از کلماتی استفاده کنید که شما را شخصی فعال معرفی کنند. همچنین سعی کنید مهارتهای خود را بر اساس نوع شغلی که میخواهید به دست آورید، اولویتبندی کنید
برای ساخت تخصصی و شخصس سازس رزومه نیز میتونی با استفاده از سرفصل پکیج فتوشاپ اینکارو انجام بدی ، سرفصل های پیکج فتوشاپو اینجا ببین !!
اگر نیاز به رزومه سازی قوی داری اینجا کلیک کن !
دیدگاهتان را بنویسید